THE EFFECT OF CIRCUIT LEARNING MODEL ON STUDENTS IN WRITING NARRATIVE TEXTABILITY AT THE EIGHTH GRADE STUDENTS’ OF SMP NEGERI 1 ANDAM DEWI IN 2021/2022 ACADEMIC YEAR
Abstract
Abstract: The purpose of this reserch to know 1) The application of circuit learning model on students’ writing narrative text, 2) The students’ writing narrative text before and after using circuit learning model, 3) Whether there is any significant effect of circuit learning model on students’ writing narrative text. This reserch used experimental model with the pre-experimental design by using one-group pretest and posttest design. The sample of this rserch is 22 students’ of class VIII U 5 students, VIII A 5 students, VIII B 6 students, VIII C 6 students by using random sampling. In colecting the data, the researcher used interview and test. The result of the reserch are 1) application of circuit learning model was 3.30 (good category), 2) The average score score of students’ writing narrative text before and after usinf circuit learning model is 23 (bad category) and is 80 9good category), 3) The result of the analysis show that ttest is greater than ttable (8.44 > 2.08). so, the hypothesis is accepted. It means that there is any significant eefect of circuit learning model in writing narrative text for class VIII U 5 students, VIII A 5 students, VIII B 6 students, VIII C 6 students’ of SMP Negeri 1 andam Dewi.
Key Word: Writing Narrative Text, Circuit Learning Model
Abstrak : Tujuan penelitian ini mengetahui 1) penerapan model pembelajaran circuit terhadap kemampuan menulis siswa teks narasi, 2) Kemampuan menulis siswa teks narasi sebelum dan sesudah menggunakan model pembelajaran circuit, 3) apakah ada pengaruh signifikan model pembelajaran circuit terhadap kemampuan menulis siswa teks narasi. Peneliti ini menggunakan metode eksperiment dengan desain pre-experimental desain dengan menggunakan one-group pretets dan posttest. Sampel penelitian ini adalah 22 siswa dari kelas VIII U 5 siswa, kelas VIII A 5 siswa, kelas VIII B 6 siswa, kelas C 6 siswa dengan menggunakan random sampling. Dalam mengunpulkan data, peneliti menggukan lembar interview dan tes. Hasil penelitian adalah 1) penerapan model pembeljaran circuit sebesar 3.30 (kategori baik), 2) nilai rata-rata pemahaman menulis siswa teks narasi sebelum dan sesudah menggunak model pembelajaran circuit adalah 23 (kategory gagal) dan 80 (kategori baik), 3) hasil analisis menujukkan bahwa thitung lebih besar dari ttable (8.44 > 2.08). jadi hipotesis diterima. Artinya ada pengaruh yang signifikan model pembelajaran circuit terhdap kemampuan menulis teks narasi siswa kelas VIII U 5 siswa, kelas VIII A 5 siswa, kelas VIII B 6 siswa SMP Negeri Andam Dewi.
Kata Kunci: Menulis Teks narasi. Model Pembelajaran Circuit